maandag 21 augustus 2017

Vrij gebonden

deze foto gemaakt door Willemke Bulder fotografie.

"De keerzijde van de vrijheid is gebondenheid"

Deze zin is mij altijd bijgebleven, na het lezen van een interview van een boerin in weekblad 'Libelle'
Het is de spijker op z'n kop, 
als je het mij vraagt 
en ik beleef deze gebonden vrijheid met grote regelmaat.

Laat ik beginnen bij de vrijheid. Dat hoort voor velen bij het boerenleven.
Voor mij ook.
 Dat ik tijd kan maken voor creatieve hobby's.
Tussen het werken door gewoon even op de bank kan ploffen of kan ravotten met de hond.
Dat de buren op tientallen meters afstand wonen,
ik voor het melken aan nog even die dikke aardbeien uit de tuin pluk.


Dat er geen collega's zijn die mij weerhouden van luidkeels zingen tijdens het voeren of die mij de hele dag mijn scheten laten ophouden. 😉
Dat wij, wanneer het regent niet van ellende binnen hoeven te zitten, er is immers genoeg buiten overdekt?
Dat de kinderen opgroeien met klimmen en klauteren in een wijdse omgeving.


Nee, dan de gebondenheid.
Allereerst; melken en voeren geeft structuur, dat is fijn.

Maar dan.
Dan word ik genodigd op de koffie bij een zus of vriendin, maar hebben de koeien geen water.
Een koe drinkt 4 keer zoveel als de melkgift, dus water is van groot belang.
Op de foto hierboven zie je ze samenscholen bij de lege drinkbak.
Dat moet eerst opgelost.

Of neem kalfjes, die worden altijd s nachts geboren, of als je zelf net even op stap bent.
Dan word je gebeld...
En juist wanneer je laat bent met je melkbeurt,
omdat er nog nét even wat kon worden afgerond, gaat er wat stuk.
Soms lijkt het alsof er altijd wat is.
(De buurvrouw komt met haar kleintjes kalfjes kijken,
wanneer jij had bedacht deze pas ná de koffie vers stro te geven)



Gelukkig kan ik genieten van heel veel moois.
Van het idee, dan bijna alle koeien op ons bedrijf zijn groot geworden van de flesjes warme melk die ik ze gaf.
Van de aai over hun snoet, de bokkensprongen zie ze maken.
Van het uitzicht, vooral als ik heb opgeruimd.
Van de uitlaatklep die de fysieke arbeid geeft.

Van het posten van kiekjes met de #boerenleven op instagram.

En vooral:
Van de vrolijk gekleurde jurk die ik aantrek wanneer deze modder "klof" een poosje uit kan!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!